Behov for tilrettelegging vil variere og individuelle hensyn må tas.
Belysning
Hvis lysforholdene er godt tilrettelagt kan det bidra til at personen blir mer deltagende sosialt og i aktiviteter.
- Jevn og god belysning i alle rom. Det kan være en fordel med regulerbare lys for å kunne tilpasse vær og aktiviteter.
- Hvis det kreves at personen skal se detaljer, så kan punktbelysning være aktuelt for å få frem aktuelle detaljer. Pass på at ikke underlaget blender.
- Viktig med god avskjerming, slik at man unngår blending. Personer med synsnedsettelse bør derfor sitte med ryggen mot vinduet. Vær oppmerksom på underlag og skinnende ting i rommet som kan bidra til blending.
Farger og kontraster
For å kunne orientere seg i omgivelsene er det viktig å være bevisst på farger og kontraster.
- Merke dører og dørkarmer med kontrastfarge slik at de blir tydeligere.
- Markere første og siste trappetrinn eller hvert enkelt trappetrinn slik at det blir enklere å se hvor trappen starter og slutter.
- Frittstående stolper bør markeres.
- Gulv og vegger bør ha ulik kontrast.
- Markere eventuelle glassdører.
- Måltid: Underlag i sort med tallerken og kopp i hvit. Det skaper kontraster og gjør det enklere å se hva som er hva.
- Male hindringer.
- Bruk vest med god kontrast ute for å gjøre det enklere å se personer.
Lydmiljø
For personer med synshemming blir lyd en viktig informasjonskilde. Lyd kan virke forstyrrende og det kan bli vanskelig å skille lydene fra hverandre.
- Forsøk å skape gode lytteforhold og god akustikk i rommet.
- Bruk filtknotter eller tennisballer med hull i under stolben for å dempe støy når stoler flyttes på.
- Bruk støydempede skillevegger, og del inn i mindre grupper dersom det er flere som skal gjøre en aktivitet samtidig.
- Tepper og tekstiler kan dempe lydstøy.
- Unngå bakgrunnsstøy, for eksempel en radio som står på mens noen prater.
Orden og oversikt
Personer med synsnedsettelse kan bruke mye tid og krefter på å få oversikt og finne ut hva som skjer i omgivelsene. Med en lettere oversikt vil det bli enklere å være selvstendig.
- Faste plasser. Det kan være alt fra garderobe plasser eller stolen i leiligheten. Skal noe flyttes på må det gis beskjed.
- Merke dører, rom og hyller slik at det blir lettere å finne frem på egen hånd. Det kan være taktil merking som punktskrift, eller gjenstander som kjennes igjen ved hjelp av form eller mønster.
- Merke skolebøker med visuell merking. Skarpe farger på ulike bøker slik at de er lette å skille mellom.
- Holde det ryddig for å unngå å snuble i ting.